Du har vel ikke sluttet å løpe eller gå turer ute selv om det er vinter? Det er ikke alle er glad i å gå på ski. Noen sier de er mindre aktive på vinteren på grunn av vær og føre, og kuldegradene. Med riktig utstyr så kan joggeturer/gåturer i raskt tempo funke helt fint stort sett hele vinteren gjennom. Her er 3 gode tips:

o-WINTER-RUN-facebook.jpg

1. Sørg for godt feste!
Når det er glatt og isete, er det sko med pigg som gjelder. Bruk brodder, pigg et par
av de vanlige løpeskoene dine eller kjøp ferdigpiggede sko. Vinterpiggsko krever noe
tilvenning, men gir skikkelig feste på glatt underlag.
Ønsker du å «pigge opp» et par gamle (gode) løpesko, kan du ta de med til en
sportsbutikk som gjør dette for rundt 200-300 kr. Flere sportsbutikker utfører dette til
en grei pris. 

2: Sett ned farten!
Det er flere grunner til at du skal ta det roligere på vinterløpeturene. Det ene er at
det kan være ubehagelig å få kald luft ned i lungene, hvis det er veldig kaldt. Det andre
er at du løper mer avslappet når du løper rolig. Løper du rolig, spenner du deg mindre og risikoen for muskelskader blir redusert. Slapp av i skuldre og overkropp, slik at armene kan svinge fritt og hjelpe deg med å holde balansen.

3: Kle deg smart, og synlig!
En god regel når du skal kle deg for kulda er å velge flere tynne lag fremfor ett tykt. Flere
lag gir luft mellom plaggene, og tørr luft er god isolasjon. Når du løper er det beina som jobber mest og skaper varme. Derfor er det viktigst at overkroppen holdes varm.
Ull innerst og vindtett ytterst. I tillegg er det viktig å huske refleks! Vintermørket krever at du er godt synlig for bilistene. Skaff deg en refleksvest, det er absolutt det beste. Om du ønsker å løpe utenfor opplyst vei, så skaff deg en hodelykt og løp i vei.

God løpetur!

 

kjersti.jpg

Kjersti

Livsstilsveileder- og Sykepleier

Kontakt:
kjersti.simensen@synergihelse.no